fredag 30 december 2011

DET SVÅRASTE

Ett par veckor före jul blev jag tillfrågad av Steven Weiss på The Beadsmith, som är ett av de stora märkena på det mesta som har med smyckes-tillverkning att göra, om jag ville vara med i deras kampanj kring deras nya lyxiga lås. Jag skulle få två fina lås, som jag skulle skapa något kring. Självklart svarade jag ja... Det kunde bara bli positivt...
Han placerade mig då i en privat Facebook-grupp, tillsammans med 25 andra, många mycket kända och oerhört duktiga pärlkonstnärer från hela världen (men mest från USA)som också med glädje ville vara med om detta.
Jag fick först panikartad prestationsångest.... men när jag väl började med knutarna, insåg jag att jag kanske inte helt behövde göra bort mig. Som vanligt hade jag bara en vag aning om vad resultatet skulle bli, när jag startade mitt första projekt, men när jag fäste trådarna på ena lås-delen, kom idéerna allteftersom arbetet fortskred.
Och jag var nöjd, när det var klart.
Ett brudhalsband med swarovski-kristaller (secondhand) vita sötvattenspärlor och mängder med seed beads i guldfärg blev resultatet av min prestationsångest. (tala om positiv stress!!)
Men sedan kom det verkliga problemet: Att fotografera vitt! Jag brukar alltid använda dagsljuset vid fönstret med lampa på andra sidan när jag tar mina bilder på fri hand. Nu var det gråmulet och dimma, och gryningen övergick nästan direkt i skymning.... Och dessa bilder skulle ut i världen som reklam för ett stort företag med kontor i New York.....
Jo då.... Det blev ganska OK, men här på min blogg vill jag komplettera lite med att visa nacken på halsbandet, där låset egentligen skulle ha suttit. Och lite mer av själva låset. Och en annan typ av helhetsbild.
Så här är några fler varianter på samma tema:



7 kommentarer:

  1. Supersnyggt, jag är imponerad!

    SvaraRadera
  2. Tack Karolina!
    Och tack för att du skrev!!!

    =D

    SvaraRadera
  3. Säger det igen ... detta mästerverk tar andan av mig ... du är en sådan skicklig smyckeskonstnär *wow*

    Hoppas att du får sälja detta och att du får ett kort av den brud som ska bära detta *impad*

    Orden du lämnade inne på min blogg behöver snarast undertecknas med ditt namn ;.)

    Må 2012 bli ett bra år för dig och även ett bra försäljningsår med massor av uppmärksamhet.

    Lycka till vännen/ kram

    SvaraRadera
  4. Spanis....
    Skrolla längre ner på min blogg. Till höger långt ner finns detta skrivet i en liten dikt...
    Kanske något för vår tidning...?

    Kramis!

    SvaraRadera
  5. Tack goa du för att du kommenterar och tack för det du säger. Nästan inga av de över 30/dag som tittar, hör av sig. I bland händer det och då blir jag glad.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Nämen, där är det ju, som jag googlade upp din blogg för att se!! :)

    SvaraRadera
  7. Det är roligt att läsa det igen... Jag minns hur fantastiskt det var att bli "upptäckt" Och jag blir så fantastiskt lycklig över detta, som hänt.

    SvaraRadera

SKÖTSEL AV SMYCKEN

Egentligen vill man tro att metall och stenar är oömma, och håller färg, glans och lyster för "vardagsslitage". Men några saker kan vara bra att veta:


Oäkta smycken består av metallegering (blandad metall) och då finns ofta bl. a. koppar med i bilden. Särskilt i fuktig, varm och salt miljö (svett... bad... varma, fuktiga lakan, luften i ett badrum) vandrar kopparjonerna lätt till de andra metallerna, så att röd missfärgning uppstår. Det kallas på fackspråk för galvanism, och till vardags för rost eller oxidering. Det sker snabbast när en katalysator tillsätts. I detta fall salt.

Guld är en ädel metall, och stabil, men silver blir svart med tiden.

Äkta pärlor och vissa stenar, som turkoser, bärnsten, malakit är känsliga för parafym, hårspray och andra kemekalier. Det är också bra att veta.

DÄRFÖR:

Smycken i badrummet oxiderar lätt.

Smycken i fuktig sängvärme likaså.

Parfym och hårspray innehåller kemikalier, som kan förändra metall och vissa känsliga stenar. (Bärnsten, turkos, äkta pärlor)

Solen kan också förändra bärnsten och turkos.

Blus eller tröja mellan smycke och hud är ett bra sätt att hålla smycket fint länge.

TARA

TARA
Makraméhalsband i svart tigergarn med äkta silverdetaljer, turkoser, bärnsten och korall. (Sålt)

MICROMACRAMÈ

Micromacrame kallas den teknik jag använder till mina finaste knutna halsband och armband. Materialet jag använder är, för det mesta, vaxad bomullstråd, eller tråd av lin. Men helst vill jag knyta med syntettråd som är så pass tunt, att det t.o.m. går att trä på sötvattenspärlor och stenar med lite mindre hål i, där det passar.

Knyttekniken är mycket gammal och kan återfinnas både bland indianer och i gamla Kina. Sjömännen använde också dessa knutar till både flaskdekorationer (skydd) och annat i sin vardag.

Mönstervariationen och knutarna har jag, personligen, hittat i gamla böcker från 60-70-talet, då denna tekniken hade en trend-period. Man gjorde både gardiner, vepor, väskor, skärp och visa plagg i makramé, på den tiden, men använde då ett helt annat garn än det som finns i mina smycken.

Nu har makramé blivit trend igen. Men nu är det, i första hand, smycken som gäller, med finare knutar och med pärlor och stenar, som inslag.

AUM

AUM
Svart makraméhalsband med äkta stor silverpärla med AUM-tecken två lila agater, m.m. (1259:-)
BRINN-STEN

Förstenad kåda
fylld av forntidens mystik

Strandar
med havets dyning

Brinner
i sanden
som på sin jättefuras bark
i samma sol
som i förgånget Eden

(dikt av Christina Glasell)
Vet du om att bärnsten är så lätt att den flyter i saltvatten? I södra Sveriges kan man göra fynd från Skånes östkust till upp utmed Hallandskusten. Det är den fina Baltiska bärnstenen man hittar då.

På halländska kallas bärnsten för RAV

COILAT JADEHÄNGE

COILAT JADEHÄNGE

FABLE (Dikt som i tävlingen VINTERSAGA illustrerade halsbandet nedan)

She was a lady, bent with age,
so shy, not fond of talking.
Her hair was grey, just like her clothes
but her footsteps were silver, when she was walking.

The touch of her feet glistered pale
of something with magical power.
They looked like stars of the Milky Way
seen in the twilight hour

No one could understand this kind of glow.
Wise man said: "We know nothing that is shining so."
But the purple roses at her gate
(You will them always remember)
ignored the winter and the snow,
blossoming in dark December.

Everywhere else the isy cold
froce every leaf and flower
but around her little gardengate
was summerwind with mighty power.

(by Christina Glasell)